Seijan Kotisivu -kertomuksia purjehduksista ja linkkejä valokuviinArkisto-kuvia Tapaninpäivän myrskystä, Hangon markkinoilta, joulukorteista...Linjett 32 purjeveneen matkakertomuksiaPurjehdusmatkakertomuksia Itämereltä ja Euroopan kanaviltaLinkitLinks EngKuviaOTA YHTEYTTÄ!
Seijan kotisivu
Kesä 03

Lomapurjehdus Itäiselle Suomelahdelle 2003

Tässä sama linkkinä

Vuoden 2003 kesälomapurjehdus alkoi heti ennen kuin loma edes oli alkanut. Lähdimme
siis lauantaina 19.7 Hangonkylästä kiertämään Hankoniemeä. Illalla Maria haki meidät
Lappohjasta kotiin saunomaan.
Sunnuntai 20.heinäkuuta kohti Elisaarta Maria mukana miehistössä. Siellä saunoimme ja
uimme laiturisaunan rannassa, siis siellä lännenpuolella marinaa.
Maanantai, 21.7. Elisaaresta Stora Brändöön. Pääsimme käyntisatamaan juuri ennen
ukkosmyräkkää. Satamaan oli vaikea löytää, sillä se sijaitsee saaren itäpuolella.
Rantakalliolla oli hyvä grillailla uudella kaasugrillillä. Raitiovaunut näyttivät käyttävän
sisäväylää matkallaan Maarianhaminaan, johtuikohan tuulista?
Tiistai 22. Suomenlinnaan. Saunoimme ja söimme Telakan kahvilassa savulohikeittoa.
Maria lähti illemmalla lautalla keskustaan ja sieltä Espooseen.
Keskiviikko, 23.7. edelleen Suomenlinnassa ja sateessa tutustumassa Palen lapsuuden
leikkipaikkoihin ja tunneleihin. Syötiin makkarakeittoa kahvila Piperissä.
Torstai 24.7 Tultiin Helsinkiin, City Marinaan Katajanokan pohjoisrannalle. Jp ja Katja
olivat mukanamme purjehduksella kiertämässä Suomenlinnan mukavassa
purjehdussäässä. Illalla oltiin suihkussa ja grillaamassa Pihlajamäessä.
Perjantaina 25.7, Jp käytti meitä Arabiassa provienteeraamassa. Iltapäivällä lähdimme
kohti Sipoon Kaunissaarta. Kake ja Arja tulivat sinne vasta klo 9 maissa illalla ja vierailivat
illanistujaisissa veneessämme
Lauantaina 26.7 aloitimme eskaaderipurjehduksen kohti itäsuomea. Saavuimme illalla
Loviisan Svartholmaan. Ei laiturimaksua, ravintolassa trubaduuri. Söimme ravintolaruokaa
ja uimme. Pale snorklaili.
Sunnuntaina, 27.7. ajoimme kaikki Tytillä Loviisaan ja kävimme kirkossa kuvaamassa.
Siis sadekuuroa paossa. Minä kävin kirpputorilla, kun toiset olivat kiinalaisessa vessassa.
Ennen paluuta Svartholmaan vierailimme Loviisan Merimuseossa.
Maanantai, 28. heinäkuuta. Ruokimme ennen lähtöä lokkeja, joita sitten kuvasin, kuten
myös valkoposkihanhia ja pääskysenpoikia. Iltapäivällä tuli Vivan vastaan; oli
ilmeisesti matkalla Turkuun, Tall Ships Race’en. Iltapäivällä pääsimme Santalahteen,
Kotkan Mussaloon. Sinne päädyimme, koska Xel HA’n peräprutkusta oli katkennut sokka.
Kake rantautui hienosti purjeilla. Sain hälytettyä Panun apuun: hän kävi ostamassa Leke
Marinista Kakelle pari uutta sokkaa, jotka pojat sitten vaihtoivat. Saunomisemme aikana
Kake kävi siirtämässä veneensä laiturin oikealle puolelle ja katkaisi vahingossa sen
vaihdetun sokan. Onneksi Panu oli tuonut jo sen varasokankin, joten ei hätää.
Tiistai, 29.7 aamulla aloitimme muutaman tunnin matkan kohti Kotkaa. Mussalossa
ihailimme tuulivoimaloita ja Sapokkaan saavuttuamme kävimme uimassa. Illalla menin Arjan kanssa saunaan, kun pojat korjasivat toisen veneen perämoottorin kaasuvaijeria.
Kiersimme Arjan kanssa Sapokan-lahden ympäri ja ihailimme vesipuistoa. Ilta oli kaunis ja vierasvenesatama täynnään veneitä.
Keskiviikko, 30.7 oli Katjan laskettu synnyttämisaika. Purjehdimme Ulko-Tammioon ja sen länsi-lahteen. Kävelimme porukalla saaren näköalatorniin ja sitten vielä Palen kanssa
tunnelin läpi melkein itälahteen. Illansuussa istuskelimme grillikatoksella.
Torstaina, 31.7 purjehdimme täysin purjein Tammioon, jossa teimme pienen kierroksen
vanhassa kalastajakylässä paahtavassa helteessä
Muutaman tunnin purjehduksen päätteeksi saavuimme Majasaareen, jossa Kakekin ui .
Grillasin ja kävin Palen kanssa Haminan Veneseuran saunassa.
Perjantaina, 1.8. kiersin Palen kanssa Majasaaren luontopolun. Kävin uimassa
hiekkarannalla ja kuvasin rantakäärmettä. Saaressa oli erittäin paljon muurahaisia ja
mustikoita. Pale sukelteli rantavedessä.
Illalla saavuimme Haminan Rampsinkarin vierasvenelaituriin ja minä vietin iltaa Päivin
luona.
Lauantaina,2. elokuuta, kävivät Sinttu ja Matti (nuoripari!) veneellämme ja Sinikka käytti
meitä kauppakierroksella. Iltapäivällä suunnistimme kohti Pyhtään Kaunissaarta, josta
saimme saapuessamme viimeiset vapaat venepaikat. Illalla pääsin Palen kanssa
tanssimaan paikalliseen ravintolaan. Kaksimiehinen orkesteri jammaili ihan mukavasti,
joten loman tanssitarve taisi tulla tyydytetyksi.
Sunnuntaiaamuna heräsin MUMMONA. Jp soitti aamusella ja kertoi Katjan synnyttäneen
minulle aamuyöstä terveen pojanpojan ONNEA! Pale siis sai heräillä uutteen aamuun
MUMMON kanssa, hienoa.
Lähdimme jatkamaan matkaa kohti länttä. Muutaman maili ennen Pellinkiä huomasimme
Tytin akkujen tyhjentyneen. Siis matkasta tuli puhdas purjehdusreissu, kun emme voineet
käynnistää konetta ollenkaan. Pellingin salmessa loppui vastatuulikin melkein kokonaan,
joten Tirmon skärgårdcentrumin laituriin pääsy kesti aika kauan. Ja oli hyvää opetusta minulle
vastatuulipurjehduksesta kapealla väylällä.
Ravintolanpitäjältä löytyi aggregaatti, jolla saimme akkuihin virtaa, ja hyvää kylmää
juomista, jonka varmaankin olimme ansainneet. Yö oli aika rauhaton Pellingin lossin
ansiosta.
Maanantaina, 4.8 Jatkoimme matkaa ja pääsimme Porvooseen ihan keskelle kaupunkia.
Teimme kierroksen vanhassa Porvoossa, mm kirkossa. Uimaan ei jokeen tehnyt mieli.
Tiistaina 5.8 matkalla kohti Helsinkiä, näimme Inga-Lill kuunarin tulevan Pernajanlahdelta
Juuri kun ohitimme Kilpilahden, alkoi kova ukkosmyräkkä. Selvisimme siitä, kun laskimme
keulapurjeen. Ykkösreevun olimme laittaneet jo ennen Porvoosta lähtö, kun kuulimme
säätiedotuksen luvanneen luoteistuulta 11 m/s.
Päästyämme taas Helsingin keskustaan Katajanokalle, matkustimme junalla
Pukinmäkeen, josta oli lyhyt kävelymatka Jp:n ja Katja luo katsomaan pojanpoikaa. He
olivat kotiutuneet muutama tunti aikaisemmin Kättäriltä, joten lapasen kotiuttaminen oli
vielä aluillaan. Lapsi tuli kuitenkin MUMMOLLE tutuksi ja onnelliset vanhemmat
onnitelluksi.
Keskiviikkona, 6.elokuuta lähdimme Hesasta reivatuin purjein. Pohjois-luoteine tuuli
kuljetti meitä niin hyvin, että pysähdyimme vasta kymmenen tunnin purjehduksen jälkeen
Tammisaaren Rödjanissa. Laituri oli täysi, joten yritimme kiinnittyä lahden länsilaidan
kallioon. Siellä ei kuitenkaan ankkuri pitänyt ... kävi kuten viime kesänä, kun olin Jp:n ja
Katjan kanssa yksistään purjehtimassa. Mahduimme hetken päästä laituriin
saksalaisveneen viereen, vaikka köli ottikin pohjakosketuksen. Saunaan emme päässeet
myöhäisen tuloajankohdan takia, emmekä voineet mennä enää uimaankaan, sillä kaksi
viikkoa 24 asteisena pysytellyt merivesi oli yllättäen tuulen sekoittamana muuttunut 13
asteiseksi. Ja niin kirkasta vettä en muista Suomenlahdella ennen nähneeni, näkyvyyttä
näytti olevan liki kolmeen metriin.
Torstaina, 7.8. jatkui hyvä sivuvastainen tuuli, joten huristimme muutamassa tunnissa
Rödjanista Hangon Itäsatamaan, jossa minä jäin jalkamieheksi. Ja olin tuskin ennättänyt
kotiin Koppnäsinkadulle, kun Pale jo soitti minut Hangonkylään.
Niin oli viimeisen kesäloman purjehdus ohitse; vaan ei kesä ja purjehdukset
kuitenkaan tältä kaudelta 2003.